Bredband & Tv

TV

Föreningen har ett avtal med Com Hem som levererar ett grundutbud av analoga tv-kanaler. Avgiften för detta ingår i månadsavgiften. Detta innebär att om du bara vill se de kanaler som finns i det analoga utbudet behöver du inte skaffa någon box för digital-tv. Du hittar antenn/tv-uttaget direkt i en dosa i väggen.


Vill man ha fler kanaler är det fritt för varje medlem att kontakta valfri leverantör.


Bredband

Vår fastighet är ansluten till Malmö stadsnät (fiber) vilket möjliggör höga hastigheter. En kabel är dragen till varje lägenhet. I lägenheten övergår ansvaret för bredbandet till innehavaren av lägenheten. För att kunna utnyttja bredbandet behövs en dator, router eller liknande med ett nätverkskort samt en nätverkskabel.


Efter årsskiftet 2011/2012 bytte vi leverantör till Ownit och gjorde en gruppanslutning. Årsskiftet 2022 så förlängde vi vårt avtal med Ownit som innebär att alla lägenheter har bredband med en hastighet på 1000/1000 Mbit/s, uppgraderat från tidigare 100/100 Mbit/s. (OBS hastigheten är ej garanterad för trådlös uppkoppling). Högre hastigheter går att köpa till genom Ownit. Kostnaden läggs separat på avgiftsavin från HSB.


Man kan även få IP-telefoni till ett förmånligt pris. Kontakta Ownit vid frågor. Alla aktuella telefonnummer hittar ni på anslagstavlan i respektive trapphus.


Problem med uppkoppling

Man kan enbart garantera höga hastigheter med nätverkskabel i enheten, dvs "fast uppkoppling". Om ni har problem med den fasta uppkopplingen bör ni kontakta Ownit. Deras kontaktuppgifter hittar ni på anslagstavlan i respektive trapphus.


Om det gäller trådlöst nätverk beror det på vilka hastigheter er router och enheter kan hantera. Om ni tycker att ni får lägre hastighet trådlöst än vad ni bör eller tappar nätverk kan det bero på vilka nätverksinställningar och kanal er router är inställd på. Om många i närheten använder samma kanal går hastigheten ofta ner, vilket är vanligt i lägenhetsområden.


Styrelsen erbjuder inte support inom detta eftersom det ligger utanför vårt ansvarsområde. Kontakta istället leverantören av er router för att komma tillrätta med problemet.