Porttelefon

Porttelefon

Användarinstruktioner

Använd pilarna på porttelefonen för att stega mellan de namn för boende som finns i trappuppgången och tryck på knappen under telefonluren för att anropa personen. När samtalet från porttelefonen (telefonnummer: 040-63 68 733) kopplats upp berättar en röst att samtalet kommet från "port", därefter kan besökaren identifiera sig.


För att låsa upp porten vid ett anrop trycker du på sifferval 5 på svarstelefonen.


Porttelefonen visar texten "Välkommen" men ger inte ifrån sig något ljud, det kan vara bra att poängtera för den besökande parten att porten nu är öppen.


Vill du inte öppna porten vid anrop går det bra att lägga på luren.

Info och vanliga frågor

Det går att registrera upp till 2 separata telefonnummer per lägenhet. Om ett anrop från porttelefonen inte besvaras på första telefonen så går samtalet automatiskt vidare till nästa i listan. Det går bra att registrera både telefonnummer till mobiltelefon och fast hemtelefon.


Namnet på porttelefonen är för medlemmen som äger bostaden. Vid samägande, kontakta styrelsen via vägarna nedan. Namnet ändras automatiskt vid försäljning och behöver inte anmälas separat i förväg.


  • Kan jag lista flera personer i portelefonen för samma lägenhet?
    Det går bra att lista fler som är skrivna på adressen eller är permanent boende. Tänk på att skärmen sakta visar namnet, så ju kortare namn som visas, desto snabbare går det att identifiera vilken lägenhet som rings upp. Normalt sett är det samma namn på porttelefonens skärm som det är i registret som sitter innanför entrédörren.


  • Jag hyr ut i andrahand, kan min hyresgäst visas på porttelefonen?
    Nej, då boendet enbart är tidsbegränsat är det medlemmen med ägandeskapet till lägenheten eller permanent boende som visas på porttelefonen.


  • Kan jag ta bort den gamla fasta svarstelefonen?
    Ja, det går bra att montera ner den och återvinna med övrigt elavfall.


  • Första gången jag använde porttelefonen fick jag ange en PIN-kod, vad är detta?
    Detta är en funktion som är inbyggt i Axema Vaka som alltid efterfrågas första gången du använder porttelefonen. Styrelsen avser inte att aktivera en allmän funktion för portkod i dagsläget, men finns önskemål på att aktivera en temporär portkod så går det bra att kontakta styrelsen via kontaktvägarna nedan.


  • Måste mitt namn synas i porttelefonen?
    Det är inte ett krav för passagesystemets funktion. Vill du inte att ditt namn ska synas så kommer du inte kunna fjärrstyra porten via din telefon, utan du måste manuellt gå ner och öppna porten vid besök.


  • Syns mitt telefonnummer i porttelefonen?
    Nej, ditt nummer är skyddat och visas aldrig på porttelefonens skärm och är skyddat av ett system som enbart styrelsen har tillgång till.

Kontakt

Kontakta styrelsens Sekreterare eller Studieorganisatör för frågor och alla ärenden gällande:


  • Namnändring porttelefon
  • Ändring/anmälan av telefonnummer för fjärröppning
  • Övriga frågor kring porttelefonen


Märk ämnesraden i ditt mejl med det alternativ ovan som mejlet avser och försök hålla dig så kort och informativ det går i ditt mejl för att hålla nere hanteringstiden. Hanteringstiden är förväntad till 5 arbetsdagar.